En nyligen genomförd studie av Price Waterhouse Cooper (PwC) uppskattar att vid årtalet 2030, kommer artificiell intelligens (AI) generera mer än 15 biljoner USD till den globala ekonomin och öka de lokala ekonomierna med upp till 26%. (1) Men hur är det med AI:s potential specifikt inom marknadsföringsområdet?
Från anpassat innehållsskapande till uppgiftsautomatisering och dataanalys, AI har till synes oändliga applikationer när det kommer till marknadsföring, men också några potentiella risker. Här är några viktiga definitioner, fördelar, användningsfall och slutligen en steg-för-steg-guide för att integrera AI i din nästa marknadsföringskampanj.
Vad är AI-marknadsföring?
AI-marknadsföring är processen att använda AI-funktioner som datainsamling, datadriven analys, naturlig språkbehandling (NLP) och maskininlärning (ML) att leverera kundinsikter och automatisera viktiga marknadsföringsbeslut. Idag används AI-teknik i större utsträckning än någonsin för att generera innehåll, förbättra kundupplevelser och leverera mer exakta resultat. Innan de väljer ett AI-verktyg bör organisationer helt utforska de olika typerna av AI-marknadsföringsapplikationer som finns tillgängliga och titta på hur de används av andra företag.
AI inom marknadsföring
Exempel på AI inom marknadsföring finns i överflöd när fler och fler organisationer nyttjar det för att hjälpa dem att förbättra allt från sina inlägg på sociala medier till deras e-postmarknadsföring och innehållsmarknadsföring. Här är några exempel på hur företag ökar sin användning av AI för att hjälpa dem att uppnå marknadsföringsmål.
- Innehållsgenerering: Den senaste lanseringen av OpenAI’s generativa AI plattformen ChatGPT i november 2022 har lett till en flod av nya användningsfall för AI. AI som används för att skapa innehåll kan spara tid och pengar för marknadsföringsteam genom att skapa bloggar, marknadsföringsmeddelanden, copywriting-material, e-postmeddelanden, ämnesrader, undertexter för videor, webbplatsinnehåll och många andra typer av innehåll riktat till en målgrupp.
- Målgruppssegmentering: AI hjälper företag att intelligent och effektivt dela upp sina kunder efter olika egenskaper, intressen och beteenden, vilket leder till förbättrad inriktning och effektivare marknadsföringskampanjer som resulterar i ett starkare kundengagemang och förbättrad avkastning på investeringen.
- Kundtjänst chatbots: Marknadsförare undersöker allt oftare möjligheterna att aktivera AI chatbots för att förbättra vissa aspekter av kundservice. När de väl är utbildade kan dessa bots interagera med kunder oavsett var de är på sin kundresa, hjälpa till att lösa biljetter snabbt och effektivt och öka kundnöjdheten.
- Programmatisk reklam: Programmatisk reklam är automatiseringen av inköp och placering av annonser på webbplatser och applikationer. AI har avsevärt förbättrat organisationers förmåga att bedriva programmatisk annonsering med hjälp av kundhistorik, preferenser och sammanhang för att leverera mer relevanta annonser med högre konverteringsfrekvens.
- Sökmotoroptimering (SEO): Att implementera en AI-lösning för att förbättra sökmotoroptimering (SEO) hjälper marknadsförare att öka sidrankningen och utveckla mer sunda strategier. AI kan hjälpa marknadsförare att skapa och optimera innehåll för att möta de nya standarderna.
- E-handel: AI hjälper företag att förbättra sina e-handelsprogram och digitala marknadsföringsmöjligheter genom att ge dem en mer nyanserad förståelse för sina kunders behov och köpvanor, automatisera uppgifter och förenkla arbetsflöden.
Fördelarna och utmaningarna med att använda AI i marknadsföring
Precis som med andra nya teknologier finns det både fördelar och utmaningar med att använda AI i marknadsföringssyfte. Från att bibehålla kvaliteten på de stora datamängder som behövs för att träna AI till att följa områdets ständigt växande integritetslagar, organisationer som inte har använt AI tidigare är förståeligt nog försiktiga. Men företag som har gjort investeringen och hittat en AI-lösning som är skräddarsydd för deras behov får många konkurrensfördelar.
Fördelar
- Snabbare, smartare beslutsfattande: Marknadsteam utrustade med banbrytande AI-verktyg kan se effekten av sina marknadsföringsinsatser i nästan realtid och anpassa sin taktik därefter. AI-marknadsförings plattformar kan skapa AI marknadsföringsstrategier och analysera data snabbare än människor med hjälp av ML-algoritmer och rekommendera åtgärder som bygger på sentimentanalys från historisk kunddata.
- Förbättrad avkastning på investeringen (ROI) på marknadsföringsinitiativ: AI-marknadsföringsverktyg kan hjälpa marknadsförare att identifiera handlingsbara insikter från data som genereras av en kampanj i nästan realtid. Dessutom kan samma verktyg hjälpa till att identifiera rätt kanaler för ett medieköp och till och med den optimala placeringen av en annons baserat på kundernas beteende. Moderna AI-marknadsföringslösningar hjälper intressenter att säkerställa att de får ut det mesta av sin investering i en kampanj.
- Mer exakt mätning av KPI:er: Digitala kampanjer genererar mer data än vad människor möjligen kan hinna med, vilket kan göra det svårt att mäta framgången för marknadsföringsinitiativ. AI-förbättrade instrumentpaneler hjälper marknadsförare att koppla framgången av sina ansträngningar till specifika taktiker de har implementerat, vilket hjälper dem att bättre förstå vad som fungerar och vad som kan förbättras.
- Förbättrade funktioner för kundrelationshantering (CRM): AI-tekniker hjälper marknadsföringsteam att förbättra sina program för kundrelationshantering (CRM) genom att automatisera rutinuppgifter som att förbereda kunddata. De kan också minska sannolikheten för mänskliga fel, leverera mer personliga kundmeddelanden och identifiera kunder i riskzon.
- Mer meningsfulla insikter från kunddata: Idag kämpar många marknadsförare med den stora mängden data som är tillgänglig för dem när de planerar en kampanj. AI kan hjälpa genom att presentera prediktiv analys på kunddata, analysera enorma mängder på några sekunder med hjälp av snabba, effektiva maskininlärningsalgoritmer (ML). Den använder data för att generera insikter om framtida kundbeteende, föreslå mer personligt innehåll och hitta mönster i stora datamängder för marknadsförare att agera på.
Utmaningar
- Lösningar för utbildning av AI: Precis som människor kräver AI betydande träning för att lära sig en ny uppgift. Om du till exempel vill ha en AI-lösning som kan att prata med dina kunder på ett engagerande sätt, måste du investera den tid och de resurser som krävs för att lära ut det. För att bygga en applikation som denna behöver du ha en stor mängd data om kundernas preferenser och eventuellt datavetare som är specialiserade på den här typen av utbildning.
- Säkerställa kvaliteten och riktigheten hos data: AI-lösningar är bara lika starka som kvaliteten på den data de tränas på. Detta är sant oavsett hur tekniskt avancerat ett verktyg är – om data som det har tränats på inte är korrekta och representativa kommer svaren och besluten som det genererar att vara av låg kvalitet och ineffektiva.
- Att följa integritetslagar: Eftersom AI är utbildad på personlig kundinformation måste lagarna kring vad som kan användas strikt följas. Företag som använder AI i marknadsföringssyfte måste kunna följa konsumentdatareglerna annars riskerar de att drabbas av höga böter och skadat rykte.
En steg-för-steg-guide för att införliva AI i din marknadsföringsstrategi
Följ dessa fem steg för att effektivt införliva AI i din nästa marknadsföringskampanj.
Steg 1: Sätt upp mål
Det första steget för att integrera AI i en marknadsföringskampanj är att sätta upp mål och förväntningar. Bedöm vad som fungerade och inte gjorde med tidigare kampanjer och beskriv hur du hoppas att AI kan hjälpa dig att förbättra dina resultat i framtiden. När intressenterna väl har anpassat sig till förväntningarna blir det lättare att välja en AI-lösning och ställa in meningsfulla nyckelprestandamått (KPI) för att utvärdera dess framgång.
Steg 2: Skaffa rätt talang
Datavetare eller ingenjörer med bakgrund inom AI, maskininlärning och djupinlärning sitter vanligtvis inte i marknadsföringsteam, men deras expertis är nödvändig för framgångsrika AI-marknadsföringsinitiativ. För att lösa detta problem har organisationer ett val – de kan antingen göra investeringen för att anställa de datavetare och ingenjörer de behöver, eller så kan de gå till en tredjepartsleverantör för att få hjälp med att träna och underhålla sitt AI-marknadsföringsverktyg. Båda tillvägagångssätten har sina fördelar och nackdelar, främst kring den investeringsnivå en organisation är villig att göra.
Steg 3: Följ datasekretesslagarna
En av de största utmaningarna som AI-marknadsföringslösningar står inför är användningen av kunddata för utbildnings- och implementeringssyften utan att bryta mot integritetslagar. Under hela utbildningsprocessen måste organisationer hitta sätt att upprätthålla sina kunders säkerhet och integritet eller drabbas av höga böter.
Steg 4: Testa kvaliteten på data
Framgången för ett AI-marknadsföringsverktyg beror på noggrannheten och relevansen hos den data som den tränas på. AI-verktyg som är tränade på data som inte exakt återspeglar kundernas avsikter kommer inte att ge användbara insikter om kundernas beteende eller ge användbara strategiska rekommendationer. Genom att prioritera kvaliteten på deras data kan företag säkerställa att deras AI-lösningar hjälper dem att bättre uppnå de resultat de söker för sina marknadsföringsprogram.
Steg 5: Välj den lösning som är rätt för dig
Organisationer som väljer en AI-lösning har många olika plattformar och möjligheter att välja mellan. Om de har följt de första fyra stegen noggrant – att lägga upp sina mål, anställa rätt talang och säkerställa kvaliteten och noggrannheten i deras data – borde det sista steget vara det enklaste: Att välja det verktyg som är rätt för dem.